Bouw aan je werkgeversmerk en versier die leuke kandidaat

Hoe aantrekkelijk ben jij als werkgever?

Dag na dag klik je op ‘refresh’ in je inbox. Binnenstromen doen ze niet, die sollicitaties. Of ja, er komt wel eens wat mail binnen, maar de kandidaten die schrijven passen niet goed bij jullie organisatie. Hoe kan dat toch?

pam

Je ziet zelf bergen aan interessante opdrachten en toffe uitdagingen die sméken om een geschikte kandidaat. Maar laten we duidelijk zijn. Je kunt als gemeente nog zulke mooie parken willen bouwen en nog zoveel wijkbewoners willen helpen. Als de juiste mensen hun mouwen niet komen opstropen, blijft het bij een mapje vol plannen. 

Laat zien wat je in huis hebt

Die leuke kandidaat die jij zoekt kent jou niet. Het internet staat namelijk vól met vacatureteksten en bedrijven die van alles bieden, van skivakanties tot Nerf gun wedstrijden. En daar concurreer jij mee. Ook is de ene gemeente de andere niet: een gemeente als Wageningen heeft natuurlijk andere uitdagingen dan een dorpje in Zuid-Limburg. En daarom is het noodzakelijk om aan je werkgeversmerk te bouwen. 

Vaak zien we dat gemeenten niet genoeg inzetten op hun zichtbaarheid. 

“Mensen weten vast wel dat wij een toffe werkgever zijn,” denken ze. “En dat je bij ons kunt werken aan een mooie toekomst voor de hele community.” Maar die info is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Want wat doet een sterk werkgeversmerk nu? Simpel - het zorgt ervoor dat leuke kandidaten minder hard moeten zoeken om een plekje te vinden dat bij hen past. Door zichtbaar te zijn vul je de details van het verhaal voor ze in. Ze kiezen voor jou, omdat ze specifiek bij jóu willen werken. Zo zorg je voor een betere match, worden vacatures sneller ingevuld en maak je dus ook lagere kosten bij de werving. Ook zorgt je stevige merk voor een sterke band met de bestaande werknemers, omdat zij zich in het verhaal herkennen.

Dus laat vooral zien wat je in huis hebt. Wat maakt jouw werkplek uniek? Waar staan jullie voor als gemeente? Hoe is de sfeer bij jullie op kantoor? Kortom: wat is jullie identiteit als werkgever? Maak het concreet. Van arbeidsvoorwaarden tot architectuur.

Wij helpen je je verhaal delen

We weten het, ‘t is niet zo simpel om je hele organisatie in tekst en beeld te vangen. Uiteindelijk wil je dat je communicatie op alle vlakken hetzelfde verhaal vertelt. Dus als jonge gemeente met grote dromen gooi je geen website online vol ouderwetse, grijze kantoorfoto’s. Nee - trek er eens op uit met een fotograaf om een dagje bewegend beeld te schieten. Buiten, op jullie favoriete plek in de stad.

Krijg je al gezonde spanning van dit voorbeeld? Wij helpen je graag om je werkgeversmerk consequent naar buiten te brengen. Met een Employer Value Proposition sessie kijken we mee achter de schermen. Daarna vertalen we deze info naar een goede werken-bij site die tip-top bij jullie past. Denk ook aan mooie verhalende communicatiemiddelen en advertenties op diverse kanalen, waaronder de gespecialiseerde vacaturewebsite Gemeentebanen.nl.

Jullie werkplek is zo mooi en jouw gemeente heeft zoveel potentie! Laat zien wie je bent, zodat je de juiste mensen enthousiasmeert en ze direct hun LinkedIn profiel updaten. Wauw. Zij willen die baan. En niet om te werken ‘bij een gemeente’. Nee, om te werken bij jóuw gemeente. 

Terug
Neem voor meer informatie contact op met onze specialist
Daan Tellam

Ontdek hoe je jouw gemeente neerzet als mooie werkplek

Lees de whitepaper en leer:
 

  • wat jouw organisatie uniek maakt;
  • waarom mensen graag bij jouw organisatie werken;
  • en hoe je dit kunt inzetten om de beste kandidaten voor je vacatures te werven.

 

Vraag gratis de whitepaper 'Employer branding en de lokale overheid' aan

Whitepaper Employer branding