De eerste 90 dagen van een nieuwe medewerker zijn cruciaal en bepalen het succes op de lange termijn. De wervingsbelofte is gedaan en nu begint het moment van de waarheid. Een nieuwe collega zoekt geen inwerkmap, maar naar een warm welkom, helderheid over de rol en een directe verbinding met de cultuur en de missie van de organisatie. Een ongestructureerde, onpersoonlijke of overweldigende start is, zeker in de complexe context van de publieke sector, de voornaamste reden dat nieuw talent twijfelt aan de gemaakte keuze en vroegtijdig vertrekt.

Een professioneel onboarding-programma is de brug tussen succesvol werven en duurzaam behouden. Het is het proces waarin de werkgeversbelofte wordt waargemaakt en waar een nieuwe aanwinst wordt omgevormd tot een loyale en productieve collega. Een strategisch programma vertaalt jullie cultuur naar een helder inwerkplan, betekenisvolle introducties en duidelijke doelen. Dat levert een significant snellere time-to-productivity, een hogere medewerkerbetrokkenheid en een drastische verlaging van het verloop in het eerste jaar op.

Dit is de Hellopublic-aanpak

1. Het ontwerp van de ervaring

Van merkbelofte naar raktische reis

We brengen de cruciale eerste 90 dagen van een nieuwe medewerker volledig in kaart. In deze blauwdruk geven we de EVP en de organisatiecultuur een concrete vorm door ze uit te werken in contactmomenten, leerdoelen en ervaringen, van het pre-boarding contact tot en met de evaluatie van de eerste periode. Het resultaat is een compleet en doordacht ontwerp voor een effectieve inwerkperiode. 

2. De ontwikkeling van de toolkit

De middelen voor een vliegende start

In deze fase vertalen we het ontwerp naar een concrete, op maat gemaakte toolkit die past bij jullie organisatie en wensen. Afhankelijk van de behoefte, kan deze bestaan uit middelen als een digitaal welkomstpakket, praktische checklists voor leidinggevenden of templates voor belangrijke communicatiemomenten. Samen bepalen we welke content en tools nodig zijn om de ontworpen ervaring consistent en professioneel uit te voeren. 

3. De implementatie en borging

Van programma naar gedeelde verantwoordelijkheid

Een nieuw programma is pas succesvol als het wordt gedragen door de organisatie. We helpen daarom bij de implementatie door leidinggevenden te trainen voor hun rol in het proces. Na de lancering zetten we een feedbacksysteem op om het succes van de onboarding te meten en het programma op basis van data en ervaringen continu te blijven verbeteren.