Online werving voor lokale overheden

Hoe selecteer je een recruitment marketing bureau dat bij jou past?

7 tips!

Het aantrekken van nieuw personeel is in deze tijd een grote uitdaging. Reden genoeg om om je heen te kijken naar een bureau dat kan ondersteunen bij recruitment marketing. Je wil jouw organisatie natuurlijk zo goed mogelijk op de kaart zetten als aantrekkelijke werkgever, zodat je die ideale kandidaat over de streep weet te trekken om voor jouw organisatie te kiezen. Waar begin je? Op welke dingen kun je letten bij het vinden van een recruitment marketing bureau? We leggen het je uit in dit blog.

flip-over

Wat is recruitment marketing? 

Recruitment marketing is het proces van het vinden, aantrekken en verbinden van nieuw talent aan jouw organisatie. Alles binnen recruitment marketing is erop gericht om bekendheid, betrokkenheid en conversie (solliciteren) onder potentiële kandidaten te verhogen. Tip: wil je meer weten? Lees ook alles over recruitment marketing.

Recruitment marketing funnel Hellopublic.png

Wat doet een recruitment marketing bureau?

Een recruitment marketing bureau neemt het werk dat in recruitment marketing gaat zitten (deels) voor je uit handen. Een bureau kan je adviseren over optimalisaties van jouw aanpak, maar helpt je ook bij het opzetten van jouw communicatie. Denk hierbij aan het onafhankelijk opstellen van jouw Employer Value Proposition, content creatie, het creëren van een werken-bij-site en het kwalitatief uitzetten van jouw vacatures via jobmarketing en social recruitment campagnes. 

7 tips voor het vinden van een recruitment marketing bureau

Kies een gespecialiseerd recruitment marketing bureau

Er zijn veel verschillende recruitment bureaus die zich specialiseren in een bepaald werkveld of een bepaalde branche. Werf je op korte termijn meerdere IT’ers? Dan is het verstandig om te kijken naar een recruitment marketing bureau met IT als specialisatie. 

Een andere optie is om je bij de werving te laten ondersteunen door een bureau dat juist gespecialiseerd is in jouw eigen sector. Door jarenlange ervaring binnen de sector weet deze recruitment specialist tot in de puntjes hoe hij jou kan ondersteunen met je wervingsvraag. 

Focus op het bereiken van latent werkzoekenden

Veruit de meest interessante doelgroep voor jouw werving is de groep ‘latent werkzoekenden’. Deze mensen zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar staan wel open als er een nieuwe kans voorbijkomt. 

Waarom is deze groep nou zo interessant? Ze hebben tenslotte al een baan. Dat klopt, maar de groep werkzoekenden wordt in deze krappe arbeidsmarkt steeds kleiner. Daarnaast bestaat 75% van jouw potentiële doelgroep uit latent werkzoekenden. 

Zorg ervoor dat jouw recruitment marketing bureau zich focust op het aanspreken van juist deze groep mensen. Deze mensen kijken namelijk niet actief op vacaturesites, dus er is meer voor nodig om hen te bereiken en verleiden. Denk hierbij aan gerichte social recruitment campagnes via social media kanalen waar deze kandidaten zich bevinden.

Kijk verder dan alleen jobmarketing

Jobmarketing is het slim uitzetten van jouw vacature via verschillende vacaturesites. Hierbij kun je denken aan grote websites, zoals Nationale Vacaturebank, of meer niche websites gericht op jouw sector, zoals Gemeentebanen.nl

Heel belangrijk natuurlijk, maar zoals hierboven omschreven is er een groot deel van jouw potentiële kandidaten latent werkzoekend. Zij bevinden zich dus niet op vacaturesites. Dit betekent dat jouw vacature óók op een andere manier onder de aandacht zal moeten komen. Een goed recruitment marketing bureau weet social media op een kwalitatieve manier in te zetten voor het vervullen van vacatures. Social recruitment wordt dat genoemd. 

Let op! Kwaliteit is hierbij écht belangrijk voor resultaat. Een snelle zoektocht in de advertentie databank van Meta geeft veel vacature campagnes met gestandaardiseerde teksten en nietszeggende afbeeldingen als resultaat. 

Gestandaardiseerde social media posts voorbeelden

Vermijd stockfoto’s of het gebruik van foto’s van gebouwen, maar laat jouw organisatie en de mensen écht zien in de campagne. Zorg ervoor dat het bureau jou kan adviseren op het gebied van employer branding

Ga voor een kandidaat gerichte aanpak

Een goed recruitment marketing bureau helpt je met werven vanuit de kandidaat. De tijd is voorbij dat organisaties het op de arbeidsmarkt voor het zeggen hebben. Die leuke vrijdagmiddagborrel of de jaarlijkse teamuitjes gaan die ideale kandidaat écht niet meer over de streep trekken. Er is meer voor nodig om de kandidaat voor je te winnen.

Wat onderscheidt jouw organisatie nou echt van de rest? Ben jij al op de hoogte van de onderscheidende meerwaarde die jij een kandidaat te bieden hebt? Door dit eerst vast te leggen in een Employer Value Proposition heb jij een goede basis om jouw recruitment marketing omheen te bouwen. Een recruitment marketing bureau is daarin de perfecte onafhankelijke partij om je hierbij te helpen. 

Goedkoop kan duurkoop zijn: ga slim om met jouw advertentiebudget

Wellicht een open deur, maar een recruitment marketing bureau moet uiteraard passen binnen het budget dat voor recruitment is vastgesteld. Social recruitment advertenties zullen onderdeel zijn van dit budget. Toch is het goed om er rekening mee te houden dat recruitment campagnes niet altijd het beste resultaat opleveren als je bezuinigt op het advertentiebudget. Dat zit zo: 

Zoekmachines en social media platformen die advertentiemogelijkheden bieden zijn voor een deel zelflerend. Naarmate een advertentie langer online staat, weet het platform welke mensen geneigd zijn om op jouw advertentie te klikken. Het platform schat daarmee de grootste kans op succes in en de advertentie wordt aan de mensen getoond die de meeste potentie hebben om te klikken.

We begrijpen dat het verleidelijk is om de kiezen voor een recruitment marketing bureau dat voordelige advertenties biedt, maar let hier dus goed op. Voordelig betekent niet altijd het beste resultaat. Een advertentie waar je €100,- aan uitgeeft levert mogelijk niets op, terwijl een iets grotere investering je met gemak goede kandidaten oplevert. Ga dus voor een scherp tarief, maar níét voor goedkoop adverteren. 

Vertrouw op expertise

Je hebt wellicht zelf een goed beeld van de gewenste kanalen die je wil inzetten voor jouw campagnes. Maar vertrouw ook op de expertise van het bureau. In de praktijk zien we vaak dat organisaties vooraf garantie willen op het bereik van een campagne. Bereik biedt echter geen garantie op een kandidaat. 

Soms werkt het beter om een campagne op een kleinschaliger platform te plaatsen, waarbij 20 relevante mensen de campagne zien, dan om een campagne met een groot (maar minder relevant) bereik uit te zetten. Ga dus uit van wat een campagne potentieel kan opleveren in plaats van hoe groot het bereik van de campagne is. Durf daarbij te vertrouwen op het advies van de expert.

Vraag altijd onafhankelijk advies

Het is altijd goed om van tevoren onafhankelijk advies uit te vragen bij een recruitment marketing bureau. Denk bijvoorbeeld aan advies over de vacaturetitel, de looptijd van je vacature, maar ook vragen over de wervingszekerheid. 

Wil jij nou vrijblijvend en onafhankelijk advies ontvangen over recruitment marketing? Of wil je weten of jouw vacatures kansmaken op onze succesgarantie? Laat hier je gegevens achter en één van onze wervingsexperts kijkt graag met je mee naar jouw wervingsvraag.

Zelf aan de slag met recruitment marketing? Download hieronder onze GRATIS recruitment marketing cheat sheet!

 

Terug

Ontdek hoe je jouw recruitment marketing naar een hoger niveau tilt!

Download de gratis recruitment marketing cheat sheet en leer: 

  • Wat recruitment marketing is
  • Hoe je in 4 stappen een recruitment marketing strategie opstelt
  • Hoe je jouw ideale kandidaat in 4 fasen verleidt tot solliciteren

Laat je gegevens achter en ontvang de cheat sheet direct in je mailbox!

Download de gratis recruitment marketing cheat sheet!