5 redenen waarom je als gemeente echt niet meer zonder een werken bij-site kan

Hoe jij met één website al je droomkandidaten bereikt

Als gemeente vervul je een belangrijke functie binnen het publieke domein. Daar wil je natuurlijk de beste mensen voor vinden! Het vak van ambtenaar heeft ook een klein imagoprobleem: (jong) talent denkt dat het werk saai is en niet past bij hun ambities. Dat maakt het invullen van vacatures lastig, maar met een werken bij-site kan jij dit tij keren!

werken bij-site

Wat is een werken bij-site?

Een werken bij-site is een aparte website (met eigen URL) compleet gericht op het verleiden van nieuwe werknemers. Op een werken bij-site vind je naast vacatures ook informatie over de organisatie. Alles is erop ingericht een potentiële kandidaat mee te nemen in de organisatie en kennis te laten maken met het team en de identiteit.

 

Een werken bij-site gaat dan ook niet om je dienstverlening, maar om je werkomgeving. Het is een van de beste manieren om nieuwe medewerkers aan te trekken. Nieuw talent, vol frisse ideeën en met de juiste vaardigheden.

De 5 voordelen van een werken bij-site

Los van een mooie en centrale plek met informatie over de organisatie en natuurlijk de openstaande vacatures, heeft een werken bij-site meer voordelen. Zeker omvangrijke gemeenten met diverse openstaande vacature hebben hier baat bij. 

We zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij:

  1. Je ontvangt meer sollicitaties van kandidaten die beter bij je passen
  2. Je maakt je werving en selectie inzichtelijk en meetbaar
  3. Je vacatures worden veel beter vindbaar. Google loves it!
  4. Je onderscheidt je door kandidaten kennis te laten maken met de interne cultuur
  5. Je maakt solliciteren veel makkelijker door een geoptimaliseerde 'candidate journey'

1. Je ontvangt meer sollicitaties van kandidaten die beter bij je passen

Werken bij de gemeente is een geweldige kans. Toch hebben gemeenten moeite met het aantrekken van de juiste kandidaten.Dat is een probleem, want dat betekent dat je veel tijd kwijt bent met het afwijzen van kandidaten, terwijl je ook nog steeds op zoek bent naar De Ware.

Jij weet allang dat werken bij de gemeente niet saai is. Met een geoptimaliseerde werken bij-site weet jij dit perfect over te brengen. Wist je dat organisaties met een werken bij-site gemiddeld betere kandidaten krijgen? Mensen die echt goed aansluiten bij hun cultuur en werkomgeving.

2. Je maakt je werving en selectie inzichtelijk en meetbaar

Vaak is het lastig te ontdekken of je vacatures goed gevonden en gelezen worden. Ook daar biedt een werken bij-site een uitkomst. Je vacatures staan op een centrale plek op een apart domein. Dankzij de aparte website maak je de recruitmentactiviteiten beter meetbaar. Omdat het zo goed meetbaar is, kun je ook gelijk minder goedlopende pagina’s en teksten tackelen. Niet het verwachte resultaat? Je ontdekt snel waar het stroef loopt en kunt gelijk bijsturen.

3. Je vacatures worden veel beter vindbaar. Google loves it!

Zoveel vacatures, probeer daar maar eens zichtbaar te worden. Google’s algoritme werkt zo dat het meest relevante bericht bovenaan komt. Met een werken bij-site weet je zeker dat Google (en je kandidaat) de boodschap goed snapt: hier staan onze vacatures, kom eens kijken. Een geoptimaliseerde werken bij-site vergroot de online vindbaarheid van jouw vacatures enorm. 

Verder lijkt het net geïntroduceerde Google for Jobs werken bij-sites hoger te ranken dan algemene jobboards. En dat is precies wat jij kan gebruiken. Hoe groter de kans dat de juiste kandidaat daar bijzit.

4. Je onderscheidt je door kandidaten kennis te laten maken met de interne cultuur

Op een vacaturesite lijken alle vacatures wel erg op elkaar. Alleen tekstueel kun je je onderscheiden, maar is dat echt wat je wilt laten zien? Om toekomstige kandidaten te overtuigen wil je authentieke foto’s, sterke video’s en eerlijke quotes laten zien. Een werken bij-site is één groot podium voor jouw employer brand

Daarbij laat je zien wie je écht bent als werkgever. Het draagt bij aan de beleving van de kandidaat die nu goed kan zien hoe het is om bij jou te werken. Je onderscheidt je niet alleen van andere werkgevers, maar speelt ook in op het emotionele brein waarmee we de meeste beslissingen maken. Zo overtuig je de kandidaten om bij jou te komen werken. 

5. Je maakt solliciteren veel makkelijker door een geoptimaliseerde 'candidate journey'

Heb je er weleens bij stilgestaan dat het invullen van een uitgebreid contactformulier, het schrijven van een motivatiebrief en het updaten van je CV behoorlijk veel werk is? Het lijkt zo vanzelfsprekend, ‘ja dat hoort nou eenmaal bij solliciteren’, maar daarmee is de drempel tot solliciteren erg hoog. Soms zelfs te hoog. Met name voor de latent zoekende kandidaat moet solliciteren zo simpel mogelijk gemaakt worden. Daar zorgen we voor bij onze werken bij-sites. Zo maken we het hele proces voor de potentiële kandidaat eenvoudig en aantrekkelijk, wat de kans op een sollicitatie vergroot.

Waarom juist essentieel voor gemeenten?

Bij elk werving- en selectieproces draait om het vinden van de juiste mensen. Die oh zo belangrijke match tussen vaardigheden, talent en persoonlijkheid. Een werken bij-site geeft ruimte om die onderwerpen in beeld te brengen. Door doelgericht te werk te gaan en je identiteit te tonen, maak je eerder die waardevolle connectie. Het laat potentiële kandidaten zien of zij passen bij jouw gemeente. Zo trek je de juiste kandidaten aan, die uiteindelijk loyale en talentvolle werknemers worden. 

Aan de slag, wij zijn de expert

Bij Hellopublic maken we effectieve werken bij-sites. Wij verzorgen het totaalplaatje. Van vormgeving en hosting tot fotografie en natuurlijk de inhoud van de pagina. Met scherp geschreven teksten die jouw potentiële werknemers dolgraag lezen en die hen weten te verleiden. Zodat zij zeggen:  'werken bij de gemeente, ja graag!'

Benieuwd hoe we dat aanpakken? Neem contact met ons op en ontdek hoe we ook voor jouw organisatie een inspirerende en effectieve werken bij-site kunnen creëren. 

Terug
Neem voor meer informatie contact op met onze specialist
sean