Online werving voor lokale overheden

Employee Value Proposition: in 3 stappen jouw unieke punten blootgelegd

74% van de lokale overheden heeft moeite met het vervullen van vacatures. Dit heeft te maken met de krapte op de arbeidsmarkt, maar daarnaast kampen lokale overheden óók met een imagoprobleem. En daar heb jij invloed op! Een Employee Value Proposition vormt de basis voor succesvolle werving voor jouw lokale overheid. Het haalt de positieve punten van jouw lokale overheid naar boven en zorgt ervoor dat jij je op de arbeidsmarkt kunt onderscheiden van de rest.

flip-over

In een vorig artikel heb je kunnen lezen waarom een Employee Value Proposition (EVP) je helpt om de sterke punten van jouw organisatie boven tafel te krijgen. In dit artikel nemen we je graag mee in hoe je zo’n sessie concreet opzet. Maar eerst even terug naar de basis…

Wat is een Employee Value Proposition-sessie en hoe ziet dat eruit?

Een EVP-sessie is een sessie waarin medewerkers uit verschillende lagen van jouw overheidsorganisatie om tafel gaan. Door gestructureerd met deze medewerkers in gesprek te gaan, kom je erachter waarom zij graag voor jouw organisatie werken en hoe jouw organisatie zich voor hen onderscheidt van anderen. Zo haal je de belangrijkste speerpunten van de organisatie naar boven en breng je doelgroepen of persona’s in kaart. Deze helpen je verder bij het werven van jouw ideale kandidaat. Je weet zo immers precies wat jouw medewerkers drijft en kunt daar ook in jouw werving rekening mee houden. 

Wij organiseren EVP-sessies in twee verschillende vormen. De Employee Value Proposition en de Talent Proposition Sprint. 

Employee value proposition versus talent proposition sprint


Wat is een Employee Value Proposition?

Met een Employee Value Proposition bepaal je het werkgeversimago over de hele organisatie. Deze sessie legt de basis voor bijvoorbeeld jouw werken-bij-site, vacatures en recruitment campagnes. De sessie zorgt er als het ware voor dat de gemene deler van alle teams en functies wordt uitgefilterd. 

Wat is een Talent Proposition Sprint?

Met een Talent Proposition Sprint leg je de basis voor een campagnepagina voor een specifieke vacature. Je gaat tijdens deze sessie dan ook inhoudelijk in op 1 vacature. Je brengt de aantrekkelijkheid van deze functie in kaart, zodat je de communicatie en uitingen beter kunt afstemmen op jouw ideale kandidaat voor die functie. 

Organiseer een eigen EVP-sessie in drie heldere stappen

1. Verzamel een team

Een EVP-team bestaat idealiter uit een facilitator die de sessie leidt, een goede, ervaren notulist en 5 tot 7 medewerkers van verschillende niveaus en afdelingen door de organisatie heen. Belangrijk is dat hier niet alleen HR-medewerkers aanwezig zijn. Als HR medewerker weet je namelijk precies wat jouw organisatie te bieden heeft. Toch kan de perceptie van medewerkers anders zijn. Het is waardevol om hierachter te komen.

2. Regel de praktische zaken

Prik een datum en reserveer op die dag 3 uur tijd. De ruimte moet muren of ramen hebben waar je post-its op mag plakken. Kies een niet al te saaie ruimte, dat helpt om creatiever te zijn. Verder heb je natuurlijk de post-its, stiften en stemstickers nodig. Vergeet ook de inwendige mens niet. Zorg voor voldoende eten en drinken. 

3. Zet een structuur neer

Bedenk welke vragen en/of thema’s je belangrijk vindt om te behandelen. Een goed hulpmiddel hierbij is onze EVP-toolkit met alle vragen en thema’s die interessant zijn om te behandelen. Maak vervolgens een planning, zodat alle onderdelen aan bod komen binnen de tijd. Houd ook rekening met pauzemomenten, zodat iedereen fris en betrokken blijft gedurende de hele sessie. 

De gesprekken kan je op verschillende manieren voeren. Wij gebruiken vaak plenaire gesprekken en zetten graag post-its in. Door deze manieren met elkaar af te wisselen houd je het interactief en dynamisch.

Werkwijze post-its 

Je stelt een vraag en laat iedereen voor zichzelf antwoorden op post-its schrijven. Door ieder voor zich te laten nadenken en het antwoord alvast op te laten schrijven, worden de antwoorden niet gekleurd door wat andere collega’s zeggen of vinden. 

Je verzamelt de antwoorden door ze geclusterd op te plakken. Bijvoorbeeld voordelen van een werkgever links en nadelen rechts. Daarnaast kun je nog onderscheid maken in mate van belangrijkheid. De antwoorden die heel belangrijk zijn plak je bovenaan, de antwoorden die minder belangrijk zijn plak je lager. 

Vervolgens worden de uitkomsten besproken. De facilitator vraagt door en medewerkers kunnen hun antwoorden toelichten en op elkaar reageren. Vooral dit laatste levert soms hele interessante gesprekken en inzichten op. Zorg dat je hier de tijd voor neemt. 

Stemmen met stickers

Stemstickers zijn kleine, eenvoudige ronde stickers in verschillende kleuren die je kunt gebruiken om je stem in een matrix te plakken. Hiermee meet je hoe bijvoorbeeld een organisatiecultuur wordt ervaren. Dat werkt als volgt: 

Gebruik voor deze oefeningen uitersten. Schrijf bijvoorbeeld links ‘zakelijk’ en rechts ‘warm’ of links ‘innovatief’ en rechts ‘conservatief’. Laat vervolgens iedereen zijn sticker op de lijn tussen de twee uitersten plakken om aan te geven hoe warm of zakelijk zij de cultuur ervaren. Interessant is dan om het management een andere kleur sticker te geven dan de werknemers om te ontdekken of er een tweedeling in de organisatie is ontstaan. 

Na de sessie

Het is slim om direct na de sessie met HR, de facilitator en de notulist de belangrijkste speerpunten te bepalen. Schrijf ze bijvoorbeeld individueel op en bespreek daarna de overeenkomsten en verschillen met elkaar. Het werkt goed om er vervolgens een nachtje over te slapen en de volgende dag nog eens samen te komen met een helder hoofd. Nu heb je alles in huis om samen de strategische basis te leggen voor je werkgeversimago. De heldere EVP die hieruit komt vormt de basis voor een sterk werkgeversmerk, je arbeidsmarktcampagnes en employer branding.

Klaar om zelf aan de slag te gaan met jouw Employee Value Proposition?

Wij wensen je heel veel succes met het organiseren van een eigen EVP-sessie. Kan je hulp gebruiken? Vul hieronder je gegevens in en download direct onze handige EVP toolkit. Hierin vind je alle informatie voor het opzetten van een EVP-sessie en de vragen die je kunt stellen aan jouw medewerkers.

 

Direct een vraag aan één van onze wervingsadviseurs? We staan vrijblijvend voor je klaar. Neem hiervoor contact met ons op of plan direct een afspraak in

 

Terug
Werving & Employer Branding adviseur
Tom