Gemeente Meierijstad en Hellopublic sloegen de handen ineen en lanceerden een digitoegankelijke werken bij-site. Zo heeft iedereen, met of zonder beperking, toegang tot alle informatie en vacatures van Meierijstad.

Sinds eind 2020 moeten alle (semi-)overheidsinstelling voldoen aan de Europese eisen van digitoegankelijkheid. Dat betekent dat iedereen, ook bezoekers met een beperking, toegang heeft tot alle websites en apps van de overheid. 

Miljoenen Nederlanders hebben één of meerdere beperkingen waardoor het niet vanzelfsprekend is dat ze makkelijk over het internet navigeren. Denk daarbij niet alleen aan blinden en doven, maar ook mensen met kleurenblindheid, dyslexie of autisme. Of mensen die zo erg trillen dat het gebruik van een regulier toetsenbord of muis moeilijk is. 

“Het is eigenlijk gek dat er wetgeving voor nodig is,” vertelt Maaike Kars, P&O adviseur bij gemeente Meierijstad. “Wij willen dat iedereen mee kan doen en hebben daarom gezegd: wij kopen iets alleen in als het digitoegankelijk is. Dat past bij onze ambitie om een inclusieve gemeente en werkgever te zijn.”

Maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. “We hebben gemerkt dat veel leveranciers er nog niet klaar voor waren. Er was gewoon geen partij op de markt die een digitaal toegankelijke werken bij-site kon leveren.”

Ontwikkelen met empathie

Hellopublic wil als dé recruitmentpartner voor lokale overheden dat alle websites digitaal toegankelijk zijn. Samen met gemeente Meierijstad zetten we alles op alles om het template voor werken bij-sites te laten voldoen aan alle eisen. Een extern certificeringsbureau ging zelfs met een stofkam door de site om alles te checken. 

Digitoegankelijkheid gaat over secuur en netjes programmeren. “Het is eigenlijk ontwikkelen met empathie,” vertelt Ewoud Bloemendal, CTO bij Hellopublic, “Je voegt in de code extra elementen toe. Dan moet je je bijvoorbeeld afvragen of je door een bepaalde pagina kan navigeren als je alleen een toetsenbord kunt gebruiken.”

Ook qua design vraagt digitoegankelijkheid om een andere manier van denken. Accountmanager Annemiek te Loo: “Aan de ene kant moet je alles zo simpel mogelijk houden om digitoegankelijk te zijn, aan de andere kant wil je graag een aantrekkelijke site met mooie visuals.” Vooral video bleek een uitdaging. Voor blinden en slechtzienden is het belangrijk om alles te vertellen wat in de video te zien is. Voor doven is juist het visuele belangrijk. Er zijn meer dingen waar de contentmakers nu meer rekening mee houden. Annemiek: “We besteden vaak veel aandacht aan de copy, maar een screenreader leest die onweerstaanbare soms saai voor.”

 

Blijf je richten op de why

Zowel Hellopublic als Meierijstad blijven benadrukken dat digitoegankelijkheid niet gaat om techniek, maar om mensen. “Wij willen mensen helpen aan een fijne baan. Dat geldt ook voor mensen met een beperking,” vertelt Annemiek te Loo, “Het zou heel gaaf zijn als we op deze manier kunnen bijdragen.” 

Ook Maaike Kars van Meierijstad keert continu terug naar de why. “Voor veel organisaties is inclusiviteit een heel belangrijk thema. Hierbij gaat het niet alleen om een inclusieve cultuur binnen je organisatie, diversiteit in medewerkers of de toegankelijkheid van je kantoorgebouw. Het gaat ook om je digitale toegankelijkheid als organisatie. Dat lijkt misschien heel technisch, maar uiteindelijk zijn het allemaal randvoorwaarden om ervoor te zorgen dat ook écht iedereen mee kan doen.” 

Ook aan de slag met digitoegankelijkheid?

Wij zijn trots op het resultaat, bekijk het hier. Onze templates zijn nu helemaal geoptimaliseerd en een externe audit zorgt voor een extra check op alle voorwaarden. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.

 

 

Samen aan de slag?

Neem vrijblijvend contact op met onze accountmanagers en leg je wervingsvraagstuk aan ons voor. Samen gaan we op zoek naar de beste oplossing.

Liever direct bellen?
020-2611260