Online werving voor lokale overheden

Alles over arbeidsmarkt communicatie

En hoe jij je communicatie zó aanpast dat je topkandidaten bereikt

Communicatie is alles, óók op de werkvloer. In je werk heb je te maken met communicatie binnen de organisatie, maar ook naar buiten toe. Arbeidsmarktcommunicatie helpt jouw organisatie bij het aantrekken van de kandidaten die je zoekt. Laat je van je beste kant zien, pas de berichtgeving aan aan jouw ideale kandidaat én bereik en verleid de kandidaat op een strategische manier daar waar deze zich al bevindt. Zo vind jij degenen die bij jou als werkgever passen.

image

Inhoudsopgave

Je zoekt iemand die de kwaliteit binnen het team kan verhogen. Vaak zijn dat niet de kandidaten die actief op zoek zijn, maar de mensen die al een baan hebben en de mogelijkheden in de gaten houden: latent werkzoekenden. Relevant? Jazeker! 88% van de respondenten in het Arbeidsmarktgedragsonderzoek van Intelligence Group zegt niet actief op zoek te zijn naar een baan. Daarvan staat 48% wel open voor een nieuwe functie. Hellopublic is gespecialiseerd in het aantrekken van juist die latente doelgroep. Op deze pagina geven we je tips voor arbeidsmarktcommunicatie, zodat jij de kandidaten bereikt die bij jou passen.

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Betekenis arbeidscommunicatie

Arbeidsmarktcommunicatie gaat over het structureel en doelgericht communiceren naar alle spelers op de arbeidsmarkt, zowel intern als extern. Zo zorg je dat je jouw organisatie op de kaart zet als aantrekkelijke werkgever (employer branding) en trek je nieuwe kandidaten aan. Arbeidsmarktcommunicatie heeft effect op huidige teamleden, oud-medewerkers én potentiële kandidaten. Deze communicatiestrategie is daarom onderdeel van je recruitment marketing.

Goede arbeidsmarktcommunicatie gaat verder dan het neerzetten van een mooi beeld van jouw organisatie, de cultuur en de projecten waaraan wordt gewerkt. Het stimuleert ook feedback. De inzichten die je uit deze feedback krijgt geven richting om je communicatie tussentijds bij te sturen. Zo sluit je beter aan bij jouw ideale kandidaat. 
 

Tijdlijn verandering van organisatie centraal naar kandidaat centraal

Waarom is arbeidsmarktcommunicatie zo belangrijk?

Met goede arbeidscommunicatie verleid je vanzelf latent werkzoekenden. Met een stevige communicatiestrategie sta je daarnaast langdurig sterk in de markt. Je denkt na over je berichtgeving, aan wie je deze specifiek richt en wat voor verhalen je deelt. Met authentieke verhalen over jouw organisatie als werkgever creëer je vertrouwen in jouw werkgeversmerk.

Keuzes maken we met ons reptielenbrein. Oók als het gaat om het vinden van een passende baan. Laat emoties dus het werk doen. Je hebt hier invloed op door het publiceren van interessante artikelen over lopende projecten of het plaatsen van motiverende testimonials van werknemers. Hiermee creëer je al snel een voorkeurspositie bij jouw potentiële kandidaat. Die latent werkzoekende heeft nu misschien al een baan, maar slaat jouw organisatie op in haar hoofd. Hoe relevanter de verhalen worden voor die kandidaat, hoe sneller ze verleid zal worden om te solliciteren op een vacature.

Arbeidsmarktcommunicatie in drie stappen

Stap 1: Breng in kaart wie je zoekt

Voordat we praktisch in de arbeidscommunicatie duiken, gaan we eerst een stap terug. Want wie is die persoon die je zoekt eigenlijk? En hoe kun je gericht content schrijven als je niet weet wie je wil dat het leest? Daarvoor is het slim om een ‘voorbeeldpersona’ te ontwikkelen: een fictief personage die jouw doelgroep belichaamt. Zo weet je precies hoe, waar en naar wie je op zoek gaat voor je openstaande vacature. Het maakt het schrijven van een goede vacaturetekst ook een stuk makkelijker.

Met de motivatie, doelen, demografie, het opleidingsniveau en het gedrag van je kandidaat in je achterhoofd, zet je je communicatie strategischer in. Denk bijvoorbeeld na over vragen als:

  • Waar woont je droomkandidaat?
  • Wat voor karakter heeft zij of hij? Rustig, zelfstandig of assertief?
  • Hoe besteed deze kandidaat de vrije tijd?
  • Wat zijn sterke en minder sterke eigenschappen van deze persoon?
  • Waarom wil deze persoon bij je werken?
  • Hoe zoekt zij of hij naar informatie over de arbeidsmarkt?
  • Welke (sociale) media gebruikt je droomkandidaat daarbij?
  • Wat zijn haar of zijn interesses? Waar knapt deze persoon op af?
  • Welke eisen stelt je droomkandidaat aan een baan?
  • Welke opleiding heeft zij of hij gevolgd?
  • Geef je persona vervolgens een naam. Dat maakt het een ‘echt’ mens. Zo hou je je focus op de juiste persoon.

Stap 2: Creëer de arbeidsmarktcommunicatie strategie

Met de persona op papier kun je verder met de rest van je communicatieplan. Hoewel het belangrijk is om hier als organisatie de tijd voor te nemen en research te doen, houden we het in het plan graag kort en bondig. Met een A4’tje kom je al een heel eind. Zo maak je van jouw communicatieplan een communicatie canvas en blijft je het een overzichtelijk document van de richting die je opgaat. Ook kun je het document makkelijk aanpassen na tussentijdse feedback of inzichten.

Werk in je communicatie canvas de volgende elementen uit:

  • Aan welk vraagstuk gaat deze communicatie bijdragen? Wat is het specifieke arbeids- en/of wervingsprobleem dat je steevast tegenkomt?
  • Wat voor trends en ontwikkelingen zie je terug op de arbeidsmarkt rondom dit probleem? Is het een probleem dat anderen ook hebben? 
  • Voeg informatie toe over de organisatie. Daarin kun je denken aan onderwerpen als missie, visie, doelen, organisatiestructuur en de cultuur waarvan je onderdeel uitmaakt.
  • Wat is jouw positionering als werkgeversmerk (employer branding)? Hoe onderscheid je je? Neem bijvoorbeeld het verhaal van de Gemeente Meierijstad, die de ambitie heeft een inclusieve gemeente te zijn - voor iedereen.
  • Wat ga je communiceren? Wanneer, hoe en met wie? Dit is de kern van je praktische communicatiestrategie.
  • Wat voor soort content en media ga je hiervoor inzetten? Wat is de overkoepelende thematiek? Wat voor onderwerpen zijn relevant?
  • Welke communicatiemiddelen ga je gebruiken om je werkzoekenden te bereiken? Zijn die offline of online? Maak je hierbij gebruik van recruitment software?
  • Wanneer en hoe vaak ga je communiceren om een consistent merk neer te zetten? Houd je hierbij rekening met de fases in de recruitment marketing funnel die een kandidaat doorloopt? 
  • En als laatste: je budget. Wat is je budget en hoe zet je deze zo slim mogelijk in om jouw droomkandidaat op de juiste manier te bereiken?

Stap 3: Storytelling - het verhaal binnen jouw communicatie

Jouw communicatiestrategie, employer branding en recruitment marketing zijn allemaal onderdeel van het raamwerk dat je opzet om consistent nieuwe werknemers aan te trekken. Toch is de band die je met iemand opbouwt het belangrijkste bij het aantrekken van kandidaten. Zij beslissen namelijk vanuit gevoel. Het verhaal achter jouw gemeente, decentrale overheid of waterschap speelt hierbij een belangrijke rol. De mensen die er werken. De ‘ziel’ van jouw organisatie. Díe wil je laten zien. 

Met storytelling Hierbij creëer je verhalen over wie jullie écht zijn als werkgever. In de toon van de cultuur, en hoe de mensen met elkaar praten op de werkvloer. Zo krijgt je kandidaat passende storytelling voorgeschoteld, die eerlijk laat zien of zij of hij bij jullie past. Het gaat eigenlijk over het geven van emotionele lading en betekenis aan jou als werkgever. Deze verhalen kun je op allerlei verschillende manieren ontwikkelen. In geschreven tekst, video’s- én audio-content. In je vacaturetekst, op je werken-bij-site, in e-mails, via testimonials, op social media, in blogs van medewerkers, in een bedrijfsvideo, via interessante podcast, in de vorm van een chatbot. You name it!


Wij adviseren je over arbeidsmarktcommunicatie

Het is nogal een kluif, die arbeidsmarktcommunicatie. Dat begrijpen we. Wij helpen je je werkgeversmerk in kaart te brengen en geven je advies over welke boodschap en kanalen je het beste in kunt zetten om nieuwe medewerkers aan te trekken Dat kan bijvoorbeeld met een goede werken bij-site, contentcreatie, social recruitment, job marketing en het integreren van je ATS (en recruitment software). 

Hellopublic heeft ruim twintig jaar ervaring op het gebied van werving voor de lokale overheid. Daarbij zijn we gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie gericht op de grootste club kandidaten: latent werkzoekenden. We helpen je graag met vrijblijvend advies. Jouw gemeente, provincie of waterschap op de kaart zetten en fijne sollicitanten aantrekken? Neem dan even contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Veel gestelde vragen over arbeidsmarktcommunicatie

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie gaat over het structureel en doelgericht communiceren naar alle spelers op de arbeidsmarkt, zowel intern als extern. Zo zorg je dat je jouw organisatie op de kaart zet als aantrekkelijke werkgever (employer brand) en werf je nieuwe kandidaten. Arbeidsmarktcommunicatie heeft effect op huidige teamleden, oud-medewerkers én potentiële kandidaten. Deze communicatiestrategie is daarom onderdeel van je recruitment marketing.

Waarom is arbeidscommunicatie nodig?

Met een stevige arbeidsmarktcommunicatie strategie sta je langdurig sterk. Je denkt na over je berichtgeving, aan wie je deze specifiek richt en wat voor verhalen je deelt. Dit zorgt ervoor dat je consistent kunt communiceren. Met authentieke verhalen over jouw organisatie als werkgever creëer je vertrouwen bij jouw potentiële kandidaat. Zo verleid je deze en vergroot je de kans dat deze bij jouw zal solliciteren.

Wat valt er onder arbeidsmarktcommunicatie?

Binnen arbeidsmarktcommunicatie denk je na over alle fasen die mensen doorlopen binnen het arbeidsproces. Het heeft daarom invloed op huidige teamleden, oud-medewerkers en potentiële nieuwe kandidaten. Je denkt na over jouw wervingsprobleem, jouw positie als werkgever binnen de markt, hoe je je kandidaat kunt bereiken en met welk budget. Het goed nadenken over al deze facetten zorgt ervoor dat jij de kandidaten vindt die bij jouw organisatie passen en die de kwaliteit van het team verhogen.
 

Terug
Neem voor meer informatie contact op met onze specialist
Portretfoto Sean Seijsener