Online werving voor lokale overheden

Employee Value Proposition: alle voordelen van jouw organisatie in kaart

Het aantal openstaande vacatures in Nederland is historisch hoog. Bij de lokale overheden is dat niet anders. Heb jij moeite om de vacatures bij jouw lokale overheidsorganisatie in te vullen? Je bent niet de enige, want 74% van je collega’s zit met hetzelfde probleem. Gelukkig kun je iets doen. Belicht daarom je organisatie van haar beste kant met behulp van een goede Employee Value Proposition. Wat dat is? En hoe je eraan komt? Dat lees je in dit blog.

image

Dit blog is tot stand gekomen op basis van ons webinar over Employee Value Proposition, in samenwerking met Marije van der Star. Terugkijken? Dat kan! Meld je hier aan en ontvang direct een terugkijklink. 

Lokale overheden kampen met een negatief imago

Bij lokale overheden is het aantal openstaande vacatures zo snel gegroeid, dat het er nu 2,5 keer meer zijn dan voor de coronacrisis. Dat komt niet alleen door de krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn meer zaken van invloed. Een rondje langs de velden wees uit dat lokale overheden vaak een onbewust ontmoedigingsbeleid hebben met veel hoge eisen in de vacaturetekst. Ook hebben lokale overheden vaak te kampen met een negatief imago. En daar kan je dus wél iets mee.

Employee Value Proposition: de basis voor succesvolle werving

Als 74% van de lokale overheden moeite heeft met het invullen van hun vacatures, dan betekent dat dat 26% er geen moeite mee heeft. Dat zet je aan het denken. Want wat doen zij anders? Het blijken vooral twee dingen te zijn.1) zij werven ánders en 2) zij hebben een enorm goed imago. Maar hoe komen ze aan dat goede imago? Waarom staan zij wél bekend als een leuke organisatie om te werken en als een goede werkgever? Zij gebruiken hun Employee Value Proposition (EVP). Deze EVP vormt de basis, waarmee je jouw meerwaarde ten opzichte van andere werkgevers definieert.

Je wilt jullie organisatie aantrekkelijk in de markt zetten. Tip van ons: zorg ook dat je dit op een authentieke manier doet. En daarmee bedoelen we, dat wat je claimt te zijn of hebben moet je ook écht zijn of hebben. Wat die USP’s van jouw organisatie dan zijn? Je ontdekt ze door middel van een EVP-sessie. In een EVP-sessie stel je op basis van de input van jouw medewerkers een EVP op. Deze EVP vormt de basis voor jouw kandidaatgerichte werving. Door de kandidaat centraal te stellen weet je precies wat de organisatie de ideale kandidaat te bieden heeft. Bekijk dit voorbeeld, een video van de gemeente Schouwen-Duiveland.

Watch Werken bij de gemeente Schouwen Duiveland on YouTube.

In deze video zijn functie-eisen en wat een kandidaat allemaal moet kunnen en zijn om bij deze gemeente te mogen werken achterwege gelaten. In plaats daarvan komen de voordelen voor de kandidaat naar voren. Het is een mooi eiland, je ziet de echte medewerkers van de gemeente en je kunt de betrokkenheid van de medewerkers gewoon vóelen. Zo verleid je die ideale kandidaat om bij jouw organisatie te werken. 

In kaart brengen waar je nu staat

Een verbeterde positionering door middel van een goede EVP vraagt om inzicht in de huidige situatie. Oftewel: hoe staat het ervoor met jouw werkgeversimago? Daarbij kijk je naar drie elementen die samen dat werkgeversimago vormen:

De interne identiteit van de organisatie

Wat zijn de plus- en minpunten van de organisatie? Wat zijn bijvoorbeeld de kernwaarden vanuit het management en wat vinden de werknemers daarvan? Klopt het wat zij zeggen? Als HR zegt dat er heel veel ontwikkelmogelijkheden zijn en de werknemers zeggen nog nooit een cursus gevolgd te hebben, dan gaat er iets niet goed. Er zit een gat tussen waar je wil staan als werkgever en waar je nu echt staat.

De ideale doelgroep en haar behoeften

We gaan doelgroepen identificeren en hun behoeften in kaart brengen. Ook kijken we naar wat de huidige medewerkers met elkaar gemeen hebben. Dat zegt veel over welke doelgroep je als werkgever nu al aanspreekt.

Het externe imago

Met andere woorden: hoe kijken mensen op dit moment naar jouw organisatie? Hoe reageren mensen als een werknemer op een feestje vertelt waar ze werken? De eigen werknemers kunnen het best verwoorden hoe het imago wordt ervaren en wat zij belangrijk vinden. Dit is soms lastig, maar vraag HR en het management op deze momenten even om vooral te luisteren en deze waardevolle informatie niet te missen. De uitkomsten zijn altijd belangrijk te onderscheidend pluspunten. En heel vaak zijn ze verrassend anders dan verwacht.

Vertaal jouw sterke punten door in communicatie

In je vacaturetekst of op de werken-bij-site noem je altijd jouw onderscheidende pluspunten. Maar is hier ook over nagedacht? Ben je bewust van welke doelgroepen je aantrekt met de pluspunten en wie je daarmee afstoot? Enkele voorbeelden:

“Je komt terecht in een gezellig en hecht team, waar iedereen gedreven en energiek werkt.” 

Hiermee trek je sociale mensen en harde werkers aan. Minder sociale types, die ook heel goed zijn in hun werk, zullen zich minder aangetrokken voelen tot deze organisatie.

“Je komt te werken binnen een innovatieve en moderne gemeente.”

Trek je hiermee innovatieve mensen aan? Of roep je vooral vragen op, door niet te zeggen op welk vlak je aan het innoveren bent? Innoveren is nogal een breed begrip.

“Ontwikkel jezelf en groei mee in een echte West-Friese gemeente.”

Het mooie aan dit voorbeeld is, dat ze hiermee laten zien dat de gemeente zelf ook nog aan het groeien is. Het voordeel daarvan voor toekomstige werknemers is, dat er op dat vlak nog mooie uitdagingen liggen.

Onderscheid jezelf met social proof

Dat het onderscheidende karakter van de organisatie moet kloppen, echt en authentiek moet zijn, kwam net al even voorbij. Een EVP-sessie geeft je ontzettend veel social proof van medewerkers vanuit verschillende lagen van jouw organisatie Oftewel, sociale bewijslast waarmee je de doelgroep makkelijker overtuigt om te solliciteren. Het werkt net als de productreviews op bol.com. We nemen de informatie over het product eerder van een andere consument aan, dan van de verkoper zelf. Daarom kunnen we hier niet genoeg nadruk op leggen: ga in gesprek met de medewerkers zélf. 

Houd hierbij in de gaten dat clichés niet helpen als je je wilt onderscheiden. Zo zegt bijna elke gemeente dat ze korte lijnen of geen 9 tot 5 mentaliteit hebben. Ook al is het zo, het is niet onderscheidend als iedereen dit zegt. Zulke veelgebruikte termen komen niet meer binnen bij de doelgroep. Een tip om dit voordeel toch naar voren te brengen: laat de medewerkers aan het woord met een voorbeeld. 

“Als ik een idee heb waarmee ik processen kan verbeteren, dan kan ik dat altijd met het management bespreken. Vaak worden die ideeën dan ook uitgeprobeerd.” 
- Hasan (37)

Je zegt hiermee net zo goed dat je korte lijnen hebt en op deze manier komt het wél binnen bij de lezer. Zo’n quote wordt nóg echter met een foto. Of als je Hasan dit zelf in een video ziet vertellen.  

Nog krachtiger is het als je met sociale bewijskracht een vooroordeel weghaalt bij de kandidaat. Lokale overheden worden gezien als stoffige plaatsen vol ambtenaren die alleen tussen 9 en 5 werken. Deze quote is een mooi voorbeeld die de twijfel bij de kandidaat direct ontkracht. 

“Ik had een enorm vooroordeel. Jeetje, dan ben ik ambtenaar met zo’n 9 tot 5 mentaliteit. Het is zó anders dan ik me had voorgesteld. Klanten zijn ook écht verbaasd als ik een keer om 7 uur bel. Die tijden bepaal ik zelf.” 
– Marieke (47)  

Klaar om te bouwen aan jullie werkgeversimago?

Wij wensen je heel veel succes met het organiseren van een eigen EVP-sessie. Kan je hulp gebruiken? Vul hieronder je gegevens in en download direct onze handige EVP toolkit. Hierin vind je alle informatie voor het opzetten van een EVP-sessie en de vragen die je kunt stellen aan jouw medewerkers!

Terug