Social Recruitment sleutel op krappe arbeidsmarkt

Social campagnes voor groter bereik

Kasteel van Rhoon, gemeente Albrandswaard

De samenwerking tussen BAR-organisatie en Hellopublic gaat al jaren terug. Met de inzet van Gemeentebanen.nl werden lange tijd de meeste vacatures snel ingevuld. Toen enkele jaren geleden de arbeidsmarkt krapper werd en functies open bleven staan, kwamen daar de social campagnes bij. Inmiddels worden de vacatures die voorheen lastig in te vullen waren weer vrijwel allemaal naar tevredenheid ingevuld. Hoe pakken ze dat aan?

BAR-organisatie is een bundeling van de ambtelijke organisaties van de drie zelfstandige gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk - ieder autonoom en met eigen bestuur. Een flinke organisatie, met een personeelsbestand van zo’n 900 man en 90 tot 140 vacatures op jaarbasis. Fiona de Vroomen, coördinator Werving & Selectie en mobiliteit, vertelt hoe ze dat aanpakt.

Specialistische functies lastig in te vullen

“Ik werk nu ruim vier jaar in deze functie, en heb de afgelopen jaren al heel wat voorbij zien komen. De social campagnes werken hartstikke goed voor ons. We zijn er mee gestart toen de markt wat krapper werd, toen we zagen dat niet alle functies zomaar vervuld raakten. Voorheen hadden we met de standaard kanalen eigenlijk altijd voldoende kandidaten, maar voor bepaalde profielen werd dat steeds lastiger,” vertelt Fiona. 

“Denk bijvoorbeeld aan de senior financiële profielen, gemeentefinanciën zijn toch vrij specifiek. Ook bijvoorbeeld functies in het ruimtelijk domein en de technische profielen zijn lastiger geworden. Dat is voor onze de belangrijkste reden geweest om met de social campagnes te starten.”

Focus op latent werkzoekenden

Recruitment-adviseur Daan Tellam van Hellopublic valt haar bij, “Met Social Recruitment richten we ons vooral op de latent werkzoekenden. We zien dat de beste kandidaten vaak niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wél reageren als ze op een mooie functie worden gewezen. We zoeken uit wie de ideale kandidaten voor een vacature zijn, wat hun achtergrond is en waar je hen tegen kunt komen. We targeten gericht op de best passende kandidaten met een serie van aantrekkelijke advertenties. Zo verleiden we ze om toch te reageren op een vacature, ook al zijn ze eigenlijk helemaal niet op zoek. En zo zorgen we dat gemeenten hun volledige doelgroep bereiken, inclusief de 75% van de arbeidsmarkt die nooit op vacaturesites komt. Met iedere twintig campagnes die we doen, kunnen we negentien vacatures invullen.”

“Met de social campagnes konden we de afgelopen paar jaar eigenlijk alle vacatures goed invullen,” vertelt Fiona. “De laatste tijd wordt dat weer wat lastiger, we merken nu dat één campagne soms niet voldoende is om een echt specifiek profiel in te vullen. Met name de zwaardere profielen en vakspecifieke functies zijn wat complexer. De social campagnes helpen ons om bij een bredere doelgroep onder de aandacht te komen.”

Samen aan de slag?

Neem vrijblijvend contact op met onze accountmanagers en leg je wervingsvraagstuk aan ons voor. Samen gaan we op zoek naar de beste oplossing.

Liever direct bellen?
020-2611260