Hoe werf je als overheid in een krappe arbeidsmarkt?

Dit is de winnende formule

flip-over

Gemeenten, provincies en waterschappen zijn prachtige werkplekken. Helaas hebben werkzoekenden nog vaak een ander beeld in hun hoofd. Ook bestaat er een gigantische krapte op de arbeidsmarkt - alleen al in het tweede kwartaal van 2021 werden er volgens de Vacaturemonitor van het A&O Fonds 8.757 nieuwe vacatures geplaatst! Een stijging van 40% ten opzichte van het vorige kwartaal. Sterker nog, er zijn nog nooit zoveel openstaande vacatures geweest binnen de decentrale overheid als op dit moment. Moeilijk om daar tussen op te vallen bij de persoon die je zoekt. 74% van de gemeenten weet mede daarom niet goed hoe ze hun vacatures vullen met passende kandidaten. 

nieuw geplaatste vacatures Q2 2021

Bron: Vacaturemonitor 2e kwartaal 2021 A&O Fonds

Afgelopen juni gaven we vanuit Hellopublic een webinar vol praktische tips en voorbeelden om je te helpen bij het werven. Meer dan 94 gemeenten en lokale overheden deden inspiratie op over het worden van een onweerstaanbare werkgever voor hun droomkandidaat. We bespraken de verschillende problemen die spelen bij het werven voor de lokale overheid, en gaven antwoord op prangende vragen. 

De drie basiselementen van succesvolle werving

In dit artikel presenteren we de highlights uit ons webinar. Hoe ziet sterke werving er anno 2021 uit en hoe kun je met praktische stappen kandidaten in verbinding brengen met jouw organisatie?

We beginnen bij het begin, met 3 basiselementen die nodig zijn voor succesvolle werving.


1. Focus: weet wie je zoekt en wat je te bieden hebt;
2. Een visitekaartje dat bij jou past: laat je organisatie op authentieke wijze zien;
3. Het verleidingselement: de aandacht trekken van de juiste kandidaten. 

3 stappen naar succesvolle werving

 

Kennis van deze elementen is essentieel voor je werving. Wanneer je echt tijd steekt in je wervingsstrategie, pluk je daar op de lange termijn de vruchten van. Gaan voor een mindere kandidaat is geen duurzame oplossing: je komt daar vaak pas later achter, en dan heb je voor een mismatch in productiviteit al allerlei dure kosten gemaakt. Met een zorgvuldige benadering leer je tijdens het proces, bouw je nieuwe ervaring en vaardigheden op en ontdek je veel duidelijker waar de uitdagingen zitten. Bovendien is het ontzettend waardevol om samen met je collega’s tijd te steken in jullie werving. Zo werken jullie actief aan een team en organisatie die bij iedereen past.   

 

Laten we dieper ingaan op de basiselementen.

1: De aandacht krijgen van de kandidaten die je zoekt

Er zijn talloze kandidaten die geschikt zijn om bij jou te werken maar geen idee hebben dat jouw baan bestaat. Daarnaast hebben veel mensen nog nooit nagedacht over een overheidsfunctie. Maar voordat we ons bezighouden met het vinden van de ideale kandidaat, is er nog een vraag die voorrang heeft. Want wie ís jouw ideale kandidaat eigenlijk? 

Even terugspoelen. Het is zó belangrijk om in kaart te brengen wie je nu precies zoekt, en waarom. Wie is de persoon die jouw team compleet maakt? Wat voor eigenschappen heeft die persoon? Is ze wat jonger, wat meer ervaren, of komt ze misschien wel uit een andere branche? En draai het scenario na het vormen van een ideaal profiel eens om. Wat heeft deze persoon voor wensen? Wat voor doelen streeft ze na, en zijn die bij jouw organisatie te ontwikkelen? Dit is je toegevoegde waarde, in het Engels je EVP: Employee Value Proposition. 

Denk dus vanuit de kandidaat. Wanneer je tot in de details weet wie jouw droomkandidaat is, kun je je vacatureteksten en andere communicatie precies laten aansluiten op haar behoeften. Zo voelt je kandidaat zich persoonlijk aangesproken. En heb je haar volledige aandacht. 

2: Kandidaten in verbinding brengen met jouw organisatie

In onze poll geeft 45% van de organisaties aan dat de overheid kampt met een slecht imago. Vooroordelen over ambtenaren, ouderwetse ideeën, noem maar op. Wat doe je daar nu zelf al aan? 

Een voorbeeld. Kijk eens naar je eigen website en werken-bij site (mits je die al hebt). Wat voor indruk geeft die? Vertelt het iets over de mensen die bij jullie organisatie werken, en wat voor cultuur er heerst? Is er een duidelijke connectie tussen de werknemers, de omgeving en het werk dat jullie doen? Mensen zijn visueel ingesteld en creëren graag van tevoren een beeld van hun potentiële nieuwe werkgever. Check voor goede voorbeelden eens de websites van gemeente Den Haag, gemeente Arnhem of gemeente Bloemendaal. Deze bieden allemaal duidelijke informatie, verbinding met jou als lezer en een authentiek beeld. Zo weet je als kandidaat precies welke kansen er voor je liggen en wat je te wachten staat.

Dus laat je organisatie zien - in beeld, en in gevoel. Kijk eens kritisch naar jouw organisatie. Hoe vind je dat die zich nu presenteert aan de arbeidsmarkt?

3: Het verleiden van de best passende kandidaten

Je hebt nu al gekeken naar de ideale kandidaat voor jouw organisatie en naar het beeld wat je zelf naar buiten brengt. Je doelgroep zou nu geprikkeld moeten zijn - mits ze je vacature kunnen vinden, natuurlijk. Het uiteindelijk verleiden van jouw ideale kandidaat doe je door haar te bereiken waar zij zich bevindt. Op standaard vacaturesites komt maar een heel klein percentage van de doelgroep die je zoekt. Dat komt omdat 75% van de doelgroep die jij zoekt latent werkzoekend is: niet actief klikkend op vacaturesites, maar als de juiste vacature langskomt bereid om de volgende stap in hun carrière te zetten. 

Alle informatie over succesvol werven

Hoe je deze droomkandidaat nu bereikt via andere media en platforms, bespreken we uitvoerig tijdens de webinar ‘Word een onweerstaanbare werkgever voor jouw ideale kandidaat’ die recruitment tech innovator Eric van Bourgonje afgelopen juni gaf. Een inspirerende sessie met een uur aan inzichten, tips en duidelijke voorbeelden over succesvolle werving. De lokale overheden die aan de slag zijn gegaan met hun werkgeversmerk en klantreis trekken inmiddels kwalitatief goede kandidaten aan voor hun vacatures. 


Bekijk de gehele webinar hier (gratis) en ga aan de slag met je werkgeversmerk. Daarna hulp nodig? We gaan graag met je in gesprek om te kijken wat we voor je organisatie kunnen betekenen.

 

Terug
Neem voor meer informatie contact op met onze specialist
Daan Tellam