Social Recruitment sleutel op krappe arbeidsmarkt

BAR-organisatie

Referentie Barendrecht

Omschrijving

De samenwerking tussen BAR-organisatie en Hellopublic gaat al jaren terug. Met de inzet van Gemeentebanen.nl werden lange tijd de meeste vacatures snel ingevuld. Toen enkele jaren geleden de arbeidsmarkt krapper werd en functies open bleven staan, kwamen daar de social campagnes bij. Inmiddels worden de vacatures die voorheen lastig in te vullen waren weer vrijwel allemaal naar tevredenheid ingevuld. Hoe pakken ze dat aan?

900

Medewerkers in dienst

90-140

openstaande vacatures op jaarbasis

Specifiek

targeten op social media om de juiste kandidaten te bereiken

Grote gemeente met flinke vraag naar personeel

BAR-organisatie is een bundeling van de ambtelijke organisaties van de drie zelfstandige gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk - ieder autonoom en met eigen bestuur. Een flinke organisatie, met een personeelsbestand van zo’n 900 man en 90 tot 140 vacatures op jaarbasis.

Farah
"Bepaalde profielen zijn steeds lastiger te bereiken via onze eigen kanalen. Dat is voor ons de belangrijkste reden geweest om met de social campagnes te starten."
Fiona de Vroomen Coördinator Werving & Selectie en mobiliteit
Fiona de Vroomen

Specialistische functies lastig in te vullen

“Ik werk nu ruim vier jaar in deze functie, en heb de afgelopen jaren al heel wat voorbij zien komen. De social campagnes werken hartstikke goed voor ons. We zijn er mee gestart toen de markt wat krapper werd, toen we zagen dat niet alle functies zomaar vervuld raakten. Voorheen hadden we met de standaard kanalen eigenlijk altijd voldoende kandidaten, maar voor bepaalde profielen werd dat steeds lastiger. Dat is voor onze de belangrijkste reden geweest om met de social campagnes te starten”, vertelt Fiona.

Verleiden met emotie

Focus op latent werkzoekenden

Hellopublic richt zich met Social Recruitment vooral op de latent werkzoekenden. We zien dat de beste kandidaten vaak niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wél reageren als ze op een mooie functie worden gewezen. We zoeken uit wie de ideale kandidaten voor een vacature zijn, wat hun achtergrond is en waar je hen tegen kunt komen. We targeten gericht op de best passende kandidaten met een serie van aantrekkelijke advertenties. Zo verleiden we ze om toch te reageren op een vacature, ook al zijn ze eigenlijk helemaal niet op zoek.

Lees over onze aanpak

Onder de aandacht bij bredere doelgroep

 

Hellopublic zorgt dat de volledige doelgroep bereikt wordt, inclusief de 75% van de arbeidsmarkt die nooit op vacaturesites komt. Met iedere twintig campagnes die we doen, vullen we negentien vacatures in. Fiona: “Met de social campagnes konden we de afgelopen jaren eigenlijk alle vacatures invullen. De laatste tijd wordt dat weer wat lastiger. Eén campagne is soms niet voldoende is om een echt specifiek profiel in te vullen. Met name de zwaardere profielen en vakspecifieke functies zijn wat complexer. De social campagnes helpen ons om bij een bredere doelgroep onder de aandacht te komen.”

hellopublic image

Bekijk hier wat we nog meer hebben gedaan in 2021

Watch Hellopublic terugblik 2021 on YouTube.

Samen aan de slag?

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Vul je gegevens hierin en we komen zo snel mogelijk bij je terug.