Online werving voor lokale overheden

Succesvol werven: HR versus Communicatie

Overheden die beter werven dan de rest hebben een succesvolle samenwerking tussen Communicatie en HR

Succesvolle recruiters kruipen steeds meer in de huid van goede communicatie medewerkers. Denk maar eens aan employer branding, waarbij ze bezig zijn met het neerzetten van een ideaal werkgeversmerk om de juiste kandidaat te vinden. Met de verschuiving van het vakgebied van de recruiter is het aan jou als communicatieprofessional om met de recruiter op één lijn te liggen.

Waarom? Je kunt tegenwoordig geen toptalent aantrekken zonder goede marketing en je zult geen plaatsingen doen zonder goede werving - zo simpel is het!

overleg

De gulden middenweg voor het beste resultaat

Even terug naar de uitdaging die dit met zich meebrengt. Als communicatieprofessional ben je continu bezig met het bouwen aan een sterk merk. Het is logisch dat veel verschillende stakeholders binnen de organisatie daarbij betrokken zijn. Het vraagt tijd en aandacht om de communicatiestrategie neer te zetten en naar buiten te brengen. Het risico is wel dat het werk vertraagt en resultaat daardoor lang uitblijft. 

Voor jouw collega van HR is een snelle en pragmatische oplossing voor het vinden van goede werknemers de behoefte. Door krapte op de arbeidsmarkt duurt het vervullen van een vacature vaak langer. De recruiter gaat voor de best mogelijke match in een zo kort mogelijke tijd. Het risico hierbij is dat er te weinig aandacht is voor het neerzetten van een sterk werkgeversmerk

HR werkt dus veel meer tijdgebonden, waar jij als communicatieprofessional vooral de tijd wil nemen om het verhaal goed neer te zetten. Maar wat vaak vergeten wordt, is dat deze twee afdelingen verantwoordelijk zijn voor het toepassen van dezelfde doelstellingen, maar op een ander publiek. Tijd dus om de samenwerking op te zoeken!

Het beste van beide werelden: een sterk merk én de beste kandidaten aantrekken

Door jouw afdeling te laten samenwerken met HR, bereiken de twee afdelingen elkaar op de raakvlakken employer branding en brand advocacy. 

  • Met employer branding wordt er gebouwd aan een sterk werkgeversmerk. Simpel gezegd is employer branding het investeren in je communicatie, imago en cultuur als werkgever. Door het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk zorg je voor het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.
  • Met brand advocacy ligt de focus op het creëren van fans voor het merk. Mensen die enthousiast zijn over jouw organisatie zijn geneigd daar positief over te praten. Ze verwijzen anderen graag door naar jouw organisatie. Daarnaast laten ze positieve verhalen over je achter en zijn ze een bron aan inspiratie voor jouw persona’s. 
Hellopublic employer branding cirkeldiagram

Een goed en eerlijk verhaal naar buiten brengen heeft effect op het imago en de reputatie van de organisatie. Door hand in hand samen te werken aan employer branding en brand advocacy, creëer je fans en vergroot je jouw bereik. Daarnaast geeft het meer inzichten in jouw doelgroepen en de markt. Zo zet je samen een sterk merk neer en vertel je het juiste verhaal aan de juiste doelgroep. 

Maar hoe pak je dat nou goed aan?

3 tips voor de ideale samenwerking tussen communicatie en HR

Benut elkaars kracht

De afdeling communicatie heeft over het algemeen een goed beeld van waar de organisatie staat in de markt, wie de concurrenten zijn en hoe de organisatie zich wil positioneren binnen die markt. 

HR heeft het meest uitgebreide beeld van de unieke eigenschappen van de organisatie. Wat is de reden dat mensen elke dag hun bed uit komen om hun werk voor jouw lokale overheid uit te voeren? Wat maakt het een fijne organisatie? Je medewerkers zijn misschien wel je grootste ambassadeurs, dus inzichten hieruit komen goed van pas om te benutten binnen marketing. 

Om een eenduidig verhaal naar buiten te brengen, is het van belang om samen op te trekken. 

Maak van (employer) branding een prioriteit

Om je te onderscheiden van de massa en toptalent aan te trekken, zul je als organisatie prioriteit moeten geven aan employer branding. Gelukkig behoort branding al jaren tot het takenpakket van elke communicatieafdeling. 

Door jouw expertise op dit gebied te laten gelden, zorg je niet alleen voor een groter bereik voor de organisatie, maar ook voor een grotere stroom aan potentiële kandidaten. 

Het aannemen van die perfect fit is van belang voor elke organisatie. Een goede fit voegt waarde toe aan het bedrijf en draagt bij aan de organisatiecultuur. Door goede en gemotiveerde medewerkers aan te trekken en te behouden zorgt je ervoor dat de organisatie succesvol blijft. 

Daarnaast heb je ook meteen enthousiaste collega’s die het verhaal van jouw organisatie aan de markt en stakeholders willen vertellen. Zij kunnen daarvoor hun eigen social media kanalen inzetten, maar je kunt ze vanuit communicatie ook een podium geven op de kanalen van jouw organisatie. 

Dit versterkt niet alleen jouw verhaal. Het versterkt óók vertrouwen van de markt en dat van potentiële kandidaten. Benut die wisselwerking!

Focus op het doel: informeren versus converteren

Zorg van tevoren voor een helder doel binnen de samenwerking. Vaak zien we in de markt dat communicatie gefocust is op het uiterlijke plaatje en het vertellen van het mooie verhaal, terwijl HR gefocust is op een intern verhaal en een snelle stroom aan nieuwe kandidaten. Informeren versus converteren dus. 

HR kiest er vaak voor om vacatures te verspreiden, bijvoorbeeld via relevante jobboards. Natuurlijk helpt dit bij het vergroten van zichtbaarheid voor de vacature en het bereiken van potentiële kandidaten. Maar alleen kiezen voor verspreiding helpt niet bij het bouwen van een werkgeversmerk. 

Eén van de mogelijkheden is om je vacatures te scheiden van de corporate website. Je kiest dan voor een aparte werken-bij-site, waarop HR kandidaten aanspreekt. Het voordeel hiervan is dat het voor bezoekers van beide websites direct duidelijk is waar ze moeten zijn. 

Kies dus vooral voor de juiste oplossing om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep terecht te laten komen. En wees je ook bewust van de verschillen. Een werken-bij-website moet vooral converteren en de corporate website moet vooral heel duidelijk zijn in informatievoorziening richting inwoners. 

1 + 1 = 3

Zowel de ideale kandidaat als de inwoners en stakeholders zouden perfect moeten worden geholpen. Je wil tenslotte op beide vlakken positieve word-of-mouth bereiken. Het één heeft namelijk effect op het ander. Wanneer medewerkers en kandidaten enthousiast zijn over jouw organisatie, heeft dit effect op inwoners en andersom. Tijd dus om het niet langer als twee verschillende afdelingen te beschouwen. Ga vanaf nu samen voor het beste resultaat! 

Heb je ondersteuning nodig bij het faciliteren van dit proces? Onze experts staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op!
 

Terug

Ontdek hoe je jouw organisatie neerzet als mooie werkplek

Lees de whitepaper en leer:
 

  • wat jouw organisatie uniek maakt;
  • waarom mensen graag bij jouw organisatie werken;
  • en hoe je dit kunt inzetten om de beste kandidaten voor je vacatures te werven.

 

Vraag gratis de whitepaper 'Employer branding en de lokale overheid' aan

Whitepaper Employer branding