Online werving voor lokale overheden

4 tips om alles uit jouw wervings-budget te halen voor 2023

De zomervakantie zit erop en langzaam komt het eind van het jaar al in zicht. Hét moment dat jij als wervingsprofessional bij de lokale overheid bezig bent met het vaststellen van jouw wervingsbudget voor het komende jaar. Hoe maak je nu de juiste keuzes, zodat je volgend jaar alles uit je budget kunt halen? Je leest het in dit artikel!

Werving lokale overheden 2022

Tip 1: Hou trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt goed in de gaten

In 2021 zagen we het al: de krapte op de arbeidsmarkt was zó explosief, dat budgetten al halverwege het jaar opraakten. Dat is ook terug te zien aan het aantal openstaande vacatures, dat in Q3 van vorig jaar daalde. Niet omdat er geen vraag meer was naar nieuw personeel, maar simpelweg omdat er geen budget meer over was voor de werving. Met de vastgestelde budgetten voor het nieuwe jaar steeg de werving van nieuwe medewerkers in het vierde kwartaal tot een recordhoogte.

Aantal vacatures bij gemeenten per kwartaal

Lokale overheden bleken dus niet goed genoeg voorbereid op deze ongekende arbeidsmarktkrapte. Inmiddels weten we dat de krapte de komende jaren niet zal afnemen. Onder andere de vergrijzing is bij lokale overheden een belangrijke factor die de komende 10 tot 20 jaar tot veel uitstroom zal leiden. Neem deze ontwikkeling mee in jouw plannen en zorg dat je bent voorbereid. 

Tip 2: Kijk verder dan alleen naar de korte termijn

Als je goed omgaat met jouw budget, dan werkt dat nog jaren door. Zeker als het aankomt op het aannemen van het juiste talent voor de juiste functies. Bij een goede match heb je voor jaren een goede nieuwe collega aan boord. Het is dus eigenlijk gek dat we bij het vaststellen van budgetten vooral kijken naar de komende 3 tot 15 maanden. 

Ons advies? Kijk nu alvast naar de grote lijnen voor de komende jaren. Gaat jouw overheidsorganisatie groeien? Komt daarmee mogelijk een behoefte aan ander talent? Wie zijn de collega’s die je dan zoekt? Op basis van al deze informatie, en de informatie over de arbeidsmarkt, ga je aan de slag met een gedegen plan voor een langere tijd. 

Dit plan levert je op dat je minder ad hoc aan het werven bent. Last minute werven is vaak duur. Overheidsorganisaties grijpen hiervoor vaak naar dure externe inhuur of W&S bureaus. Daarnaast levert het vaak kandidaten op die minder passend zijn voor de functie. 

En dat brengt ons bij het volgende punt…

Tip 3: Bekijk budgetpotjes nog eens kritisch

We zien in de praktijk vaak dat HR of Recruitment een wervingsbudget heeft, terwijl verschillende afdelingen een eigen potje hebben voor externe inhuur. Het kan lonen om eens kritisch te kijken naar alle potjes die jouw organisatie heeft voor werving en externe inhuur. 

Door meer budget in werving te steken, ben je als organisatie in staat om de kosten van dure inhuurkrachten te drukken. Kijk dus waar het mogelijk is om met deze potjes te schuiven. 

Tip 4: Ga duurzaam om met kandidaten uit het verleden

Het lijkt een open deur, maar veel overheidsorganisaties doen dit nog niet: ga duurzaam om met kandidaten uit het verleden. Dit betekent dat je zorgvuldig bezig bent met het opbouwen van een talent pool met geschikte kandidaten. 

Hou contact met die kandidaat die op dit moment nog bezig is het met afronden van een studie. Of die kandidaat die het afgelopen jaar tóch de overstap naar jouw organisatie nog niet durfde te nemen vanwege persoonlijke omstandigheden. Vaak zijn deze kandidaten qua skills en competenties goed geschikt om voor jouw organisatie te werken. Aan jou de taak om ze betrokken te houden en zichtbaar te blijven bij deze groep mensen. 

Welke kosten moet ik opnemen in mijn wervingsbudget?

Nu je weet hoe je voor jouw organisatie een online wervingsmachine creëert waarmee jouw organisatie in één keer optimaal voor de dag kan komen, rest natuurlijk de vraag wat zoiets allemaal kost. Wat zijn de kosten van een slimme wervingsstrategie waarmee je komend jaar je vacatures vervuld krijgt? 

Met deze vraag helpen we je graag. Je kunt geheel vrijblijvend gebruik maken van de Hellopublic budget service. Onze wervingsspecialisten hebben een tool waarmee ze op basis van data van de 234 overheden waarvoor we werken, exact kunnen uitrekenen welk budget je voor jouw organisatie nodig hebt in de huidige arbeidsmarkt.

Vul hieronder je gegevens in en we nemen direct contact met je op om een korte uitvraag te doen. Op basis daarvan krijg jij een overzicht van het budget dat jouw organisatie met jullie wervingsbehoefte in 2023 nodig heeft. 
 

Terug
Neem voor meer informatie contact op met onze specialist
Portretfoto Sean Seijsener